Opnieuw bezoek
Oranjehotel

Bezoek Oranjehotel

Het Oranjehotel was de bijnaam voor de Scheveningse gevangenis tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ruim 25.000 mensen zaten hier tussen 1940 en 1945 opgesloten voor verhoor en berechting. Een diverse groep mensen uit heel Nederland, opgepakt voor handelingen die de Duitse bezetter als overtreding zag: verzetsmensen maar ook Joden, Jehova’s getuigen, politieke gevangen zoals communisten en economische criminelen, zwarthandelaren en illegale slachters. Al in de oorlog werd de gevangenis het ‘Oranjehotel’ genoemd. Een ode aan de verzetsstrijders die hier vastzaten in hun strijd tegen de bezetter en voor het vaderland.

Dit Nationaal Monument wordt opnieuw bezocht door een groep van zo’n 30 leden van onze vereniging.

Link : Lees hier de tekst van de eerder toegezonden e-mail