Dagtocht naar de Marker Wadden: een heerlijke dag

Verslag van de dagtocht op 12 mei 2022

Op 2 november jl. tijdens de feestelijke middag in het Witte Paard, heeft het bestuur de aanwezigen gevraagd wat zij heel graag aan activiteiten willen doen. Uit die inventarisatie kwam met stip de Marker Wadden naar voren. Met dat gegeven in het achterhoofd is het bestuur aan de slag gegaan en was het 12 mei zo ver dat we met een groep van meer dan zeventig leden naar Lelystad afreisden.

De dubbeldekker die was geregeld vertrok om 9.00 uur uit Den Haag met een groot deel van de leden waarna de bus in Zoetermeer de overige leden ophaalde. Na een soepele tocht kwamen we om 11.00 uur aan in Lelystad bij restaurant Hajé waar de koffie/thee en het gebak al klaarstonden. In de zon kon iedereen nog genieten van een tweede kopje en voor vertrek naar de boot werden de, door het bestuur gemaakte, lunchpakketten uitgedeeld.

Met de boot, de Zuiderzee, was het al met al een uurtje varen voordat we bij de eilandengroep, die uit 5 eilanden bestaat, aankwamen. Er is 1 eiland te bezoeken en daar stonden de vrijwilligers van Natuurmonumenten al klaar om ons over het eiland te leiden en er van alles over te vertellen. Niet alleen over de flora en fauna maar namen hun groep ook mee in de filosofie achter dit natuurproject.

"Marker Wadden is een groot project dat zorgt voor het natuurherstel van het Markermeer. Door de aanleg van natuureilanden met zand, klei en slib uit het Markermeer komt nieuwe natuur tot ontwikkeling. Zowel onder als boven water. Een natuurparadijs voor vissen en vogels en een heerlijk recreatie-eiland. Met de aanleg van Marker Wadden creëren Natuurmonumenten, Rijkswaterstaat en Boskalis een robuust natuurgebied in het hart van Nederland, waar we op innovatieve wijze bouwen met en voor de natuur. Met een eerste bijdrage van de Nationale Postcode Loterij kon dit project van start gaan."

Na de rondleiding was er nog tijd om in de zon bij het restaurant, te genieten van een drankje. Om 17.30 uur vertrok de boot, waar ook het personeel van het eiland op mee terug ging, weer naar Lelystad. Bij restaurant Hajé kreeg iedereen twee drankmuntjes en werd het eten geserveerd. Om 20.15 uur stond de dubbeldekker weer voor het restaurant en begonnen we aan de terugreis.

Moe en voldaan van de zon, buitenlucht, rondleiding en harde wind bracht de chauffeur ons veilig naar Zoetermeer en Den Haag. Al met al was dit een zeer geslaagd uitje, wat ook bleek uit de vele waarderingen die het bestuur via de mail mocht ontvangen. Dit is te zien op de foto’s die hierbij geplaatst zijn. Door op de foto te klikken, worden deze vergroot weergegeven.

Meer informatie over de Marker Wadden kunt u vinden op natuurmonumenten.nl